Saturday 21 April 2012

Hukum memakai bulu mata palsu!!!!





Assalamualaikum...


Ok... Hari ini aku nk berborak tentang pemakaian bulu mata palsu ni..Kadang2 kt nampak sendiri kn orang islam memakai bulu mata palsu.. Kepada pembaca2 sekalian (terutama perempuan), korang tau x ap hukumnya memakai bulu mata palsu?? Ok, meh ak ceritakan sedikit dan memberi sedikit ilmu pengetahuan tentang hukum pemakaian bulu mata palsu ni...

Pemakaian bulu mata palsu ini adalah haram selaras dengan Hadis Nabi mengenai pengharaman pemakaian rambut palsu. Kat bwh ni, ak ad la sertakan satu Hadis Sahih al-Bukhari (no: 5934)..

"Allah melaknat wanita yang menyambing rambutnya dan meminta rambutnya disambung. "

Apa2 perbuatan tabarruj yakni berhias diri dengan melampau maka ia diharamkan dalam Islam. Pemakaian maskara adalah harus selagi mana ia tidak merubah wajah sebenar dan bahan yang diigunakan tidak ada unsur syubhah dan tidak kalis air. Sebab apa tidak kalis air? Sebabnya, takut dibimbangi ketika mengambil wuduk air itu tidak rata ke anggota wuduk.

Aku sebagai sedara sesama Islam, just nak menasihatkan gunalah maskara yang tidak menonjol ketebalan bulu mata tersebut sehingga menarik perhatian kaum lelaki. Sesungguhnya tabarruj atau pemakaian perhiasan yang berlebihan itu adalah di zaman jahiliah.

Sekian shaja topik untuk hari ini. Wallahua'lam.. Assalamulaikum..




0 comments:

Post a Comment