Saturday 28 April 2012

Apakah terjadi bila kita jatuh sakit????





Assalamualaikum...

Amacam semua??? sihat ke hari ini..... Okay lah.. Hari ini dan pada pagi yang mulia ni aku nak kongsi sikit la dengan korang tentang suatu benda yang kita tidak nampak sebenarnya... Apakah yang terjadi bila kita sakit?? Mesti la kalau tengah sakit, kita akan rasa sakit kan.. Tapi sebenarnya, di sebalik kita sakit, ada benda ynag terjadi tetapi kita tak akan tau dan tak akan nampak benda ini berlaku.. Mesti korang tengah terfikirkan, apa benda yang akan terjadi disebalik kita ni.. Meh aku nak cerita sikit la...... Ni sebagai renungan dan ilmu kepada kita, insyaAllah..

Apabila seseorang hamba Allah S.W.T. jatuh sakit, Allah S.W.T. akan mengutuskan 4 orang malaikat datang kepada hambanya yang sakit. Sebab apa malaikat datang masa kita sakit??Ad 4 sebab mengapa Allah S.W.T. mengutuskan malaikat.. Antara sebabnya macam kat bawah ni...

  1. Malaikat Pertama akan mengambil selera makannya...
  2. Malaikat Kedua akan mengambil rezekinya.,.
  3. Malaikat Ketiga akan mengambil kecantikannya dan wajah menjadi pucat...
  4. Malaikat keempat akan mengambil dosanya..
Apakah yang akan terjadi kalau kita dah kembali sembuh???? Apabila telah sampai waktu Allah S.W.T. tetapkan untuk hambaNya kembali sihat, Allah S.W.T. akan menyuruh malaikat pertama, malaikat kedua dan malaikat ketiga untuk memulangkan kembali apa yang telah mereka ambil dari hambaNya yang sudah sihat dari sakit. Akan tetapi Allah S.W.T. tidak menyuruh malaikat keempat memulangkan kembali  dosan hambaNya itu.. Subhanallah, betapa Mulia dan Baik Hatinya Allah S.W.T. terhadap hambaNya. Janganlah bersangka buruk terhadap Allah S.W.T. memberi kita sakit, bersyukurlah dan ucapkanlah Alhamdulillah ke atasNya. Kita kena ingat, sesungguhnya segala sakit yang diberikan kepada hambaNya itu adalah penghapus dosa-dosa kecil.. InsyaAllah.. Apa yang paling penting, melakukan ibadat dan teruskan berdoa untuk meminta kesejahteraan x kira di dunia or di akhirat.. Sama-sama kita, insyaAllah..

Setakat ini sahaja yang aku nak kongsi dengan korang.. Harap aku dapat memberi info sikit la kat korang semua.. Kita ambil semua ni sebagai teladan dan kita berharap iman kita akan lebih teguh dari sebelumnya.. InsyaAllah.. Sekian, assalamualaikum.

0 comments:

Post a Comment